Gönderen Konu: İtalyan sineması ve Yeşilçam benzerlikleri / İtalyan seks komedi filmleri  (Okunma sayısı 16199 defa)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
60’lı yıllara bakış ve İtalyan sineması ile Yeşilçam arasındaki benzerlikler:


Dünya sineması 1960′lı yıllardan itibaren değişmeye başlamış ve beyazperdeyi alışılmamış derecede açık erotik filmler doldurmuştu.  1950′li yıllarda Hollywood öyle bir duruma gelmişti ki, filmcilerden oluşan özel sansür anlayışına göre Amerikan filmlerinde bir kadınla bir erkeğin aynı yatağı paylaştıklarını göstermek bile (evli bir çift olsa bile) yasaktı. İşte bu dönemde New York’a sanat açısından büyük  önem taşıyan bir İsveç filmi geldi. Bu filmin öyküsü iki genç arasındaki tatlı bir aşkı içeriyordu. Ama filmin 6 dakika süren bir deniz kıyısı sahnesinde her iki genç çıplak olarak göle giriyor, mutluluk içinde yüzüyorlar ve sonra da kıyıda çırılçıplak sevişiyorlardı. Sevişmeye başlamadan önce genç çocuk bakire olan kıza şöyle bir soru soruyordu: “Bunun ne demek olduğunu biliyor musun?”. Bu soruya genç kız “Evet” diye yanıt veriyordu. Times dergisi bu filme yer verdiği bir yazıda şunları yazdı: “Genç kızın bu sorunun anlamını bilip bilmediğini bilmiyoruz. Ama filmi Amerika’ya getiren şirket söz konusu sorunun yanıtının yaklaşık 10 milyon dolar olduğunu herhalde biliyordur.” Gerçekten de İsveç filmi bu sahnesiyle Amerika’daki gösterimleri sonucunda cinsellik sömürüsüne bir daha engellenemeyecek biçimde adım atılmasını sağladı. Artık piyasaya sırayla çıplaklar kampında çekilmiş filmler, cinselliği ve şiddeti içeren filmler ve gerçek sanat değeri bulunmasına karşın son derece açık sahneleri ve konuşmaları içeren filmler çıkacaktı. 1960′lı yıllara gelmiştik.



1960′dan sonra televizyonun sinemaya vurduğu darbe adamakıllı etkilerini göstermeye başlamıştı. Sinema televizyonla ekonomik bakımdan yarışabilmek için cinsellik sömürüsüne ağırlık verdi. Ortaya yeni film türleri çıktı. Bu türlerin ilki ABD’de ve İngiltere’de çıplaklar kampında çekilen filmlerdi. Bunlar insanları çıplak gösteren, ama cinsel organların görüntüsüne yer vermeyen, özentisiz ve beğenisiz filmlerdi. Ama bu filmlerde insanların cinsel organları değil, cinsel birleşmeleri gösteriliyordu. Bir de softcore erotik filmler vardı ki bu türe en iyi örnek herkesin bildiği üzere Emanuel’dir. Bu filmde sözde cinsellik sömürüsü bir felsefe arkasına gizlenir. Gerçek amaç insanlara cinsel eylemin olduğu izlenimini vermektir. Yine de bol bol çıplaklık ve sevişme sahnesi vardır.



60′lı yıllarda Avrupa’da dönemin özgürlükçü hareketleriyle birlikte Amerika’dan daha serbest ve ılımlı bir hava yaşanıyordu. Zaten 60′lı yıllarda İsveç Porno filmlerin gösterimine izin vererek bu konuda öncü ülke oluyor ve kapıyı aralıyordu. Dönemin Avrupa’daki en büyük film ülkesi kuşkusuz İtalya’ydı. Katolik mezhebinin de kalbinin burada olduğunu düşünürsek Vatikan’ın da İtalyan sinemasına alttan alta gizli bir sansür uyguladığını söylemek yanlış olmaz. 60′lı yıllarda İtalyan Yeni Gerçekçi (Pink Neorealism) akımı ile birlikte Eleonora Rossi Drago, Silvana Mangano, Claudia Cardinale, Stefania Sandrelli, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Silvana Pampanini, Lucia Bose gibi güzellikler dünya sinemasına kazandırılıyordu. Ve bu akımın sonralarına doğru 70′li yıllarla birlikte İtalya’da Seks komedileri furyası başlıyordu.

Aslına bakarsak İtalyan sineması ve Yeşilçam’ın yaşadığı bu sinemasal değişimi birbirine her zaman benzetmişimdir. Türkiye’de de bu tarz filmler 70′li yıllarda yani televizyonun sinemaya ekonomik bakımdan büyük bir darbe indirmesinden sonra, gerek yurtdışından getirilerek ya da yurt içinde çevrilerek gösterildi.

Türk sinemasındaki bu tür filmlerin konularının aşırılığı, bayağılığı hatta erotizmden uzak cinselliğin yanısıra macera, komedi benzeri sözde güldürü öğeleri de filmlere konu oluyor ve Yeşilçam’ı hızla ele geçiriyordu.



Yukarıda da belirttiğim gibi “Yeni Gerçekçi” akımının 60’lı yılların sonunda etkisini kaybetmeye başladığı dönemlerde bu tarz filmleri izleyiciye erotik soslarla sunmaya başlamışlardı. 60’lı yıllar İtalyan komedi filmlerinin altın çağıydı. Filmler konularını doğal olarak İtalyan köklerinden alıyordu. Oyunculuğun Commedia dell arte’deki gibi (İtalya’da sokaklarda oynanan ve kalıplaşmış tipleriyle bir çok tiyatro akımını son derece etkilemiş tiyatro türü.rönesans italyasında saray tiyatrosuna karşı halkın tiyatrosu olarak ortaya çıkmıştır) mimiklere ve vücuda dayalı olması filmlerin bir diğer özelliğiydi. Filmlerdeki tiplemelerde de Commedia dell Arte’nin etkilerini görmek mümkün.

Commedia dell`arte kişileri kalıp karakterler olup 3`e ayrılıyordu. (Kimileri ikiye ayırır- maskeliler, maskesizler (aşıklar). Aşıklar, efendiler, hizmetkarlar. Aşıklar en gerçekçi tiplerdi. Genç, yakışıklı, maskesiz ve son moda giyinirlerdi. Her toplulukta en az bir, en çok iki çift aşık bulunurdu.

En çok tekrarlanan üç efendi: Pantalone – Venedikli yaşlı bir tüccardır. Ya aşıklardan birinin babası, ya da kendisi genç kıza tutulan bir yaşlıdır. Giysisi kırmızı vücuda oturmuş bir ceket-pelerin, yumuşak terlikler, kenarsız yumuşak bir kep, uzun burunlu kahverengi yarım bir maske ve düzensiz bir gri sakal. Dottore, Pantallone`nin ya arkadaşı ya da rakibidir. Ya avukat ya  doktordur ya da akademisyendir. Bilgiçlik taslar ve çoğu kez yanlış söylediği latince atasözleriyle bilgisini göstermeye çalışır. Akıllı olduğu savına rağmen saftır ve kolayca aldanır. Kılığı zamanın akademik giysisi ve kepidir. Capitano, aşıklardan biridir ama zamanla palavracı ve korkak bir askere dönüşmüştür. Savaş ve aşktaki başarılarıyla övünür fakat her ikisine de güvenilemez. Daima bir pelerin, kılıç ve tüylü bir şapka giyinir. Genellikle genç kızların hoşlanmadığı bir aşıktır.

Komedya tipleri en çeşitli olarak hizmetkarlar içinde bulunur. Zanni denilen hizmetkarlar kadın ve erkek olarak ikiye ayrılır; aptal, saf ve hilekar olarak da farklı huyları bulunur. Erkekler iki ya da dört tanedir. Özellikle aksiyonları yaratırlar; efendilerine yardım eder veya işlerini bozarak aksiyonun da ilerlemesini sağlarlar. Kadın hizmetkar genellikle bir tanedir ve hanımına yardım ederken erkek hizmetkarlarla kırıştırır.

Zannilerden Arlecchino en popüler olanıdır. Kurnazlık ve aptallık karışımıdır, mükemmel bir akrobat ve dansçıdır. Genellikle entrikanın merkezidir. Giysisi çok renkli, yamalı parçalardan oluşmuş sonra elmas biçimi almış kırmızı- yeşil- mavi desenlere dönmüştür. Siyah bir maske üzerine yana eğik bir külah giyer ve tahtadan bir kılıç taşır. Bazen de kılıç değil tahtadan ve aşağıdan ikiye bölünmüş bir değnek taşır. Birine vurduğu zaman keskin bir ses çıkaran bu değneğe ingilizcede “slapstick” (şamar değneği) denmiştir. Ve şamarlı gürültülü komedyalara verilen adın kaynağı da buradan gelmiştir (Slapsitck comedy). Her topluluğun bu kurnaz-aptal karışımı uşağı vardır. Bazen ismi Truffaldino ya da Trivellino olarak değişmiştir.

Arlecchino`nun en yakın arkadaşı çıkarcı, hınzır, cinsel dürtüsü çok ve bazen yalın olan Brighelladır. İsmi çeşitli topluluklarda Scapino, Mezzetino ve Flavtino olarak değişir. Kanca biçiminde burun ve bir sakalı olan maske takar, yeşil şeritlerle süslenmiş ceket ve pantalonu vardır. Bir üçüncü uşak Pulcinella’dır. Napolili olup bazen de han sahibi ya da bir tüccardır. Kocaman karga burunlu, kambur olup sivri uçlu bir şapka giyer. İngiliz kuklası Punch`ın atasıdır. Bunun da çeşitli topluluklarda adı değişmiş ve çeşitli nitelikler kazanmıştır. Bu saydığımız özellikler, bilhassa İtalyan Z serisi filmleri anlamamızda bize yardımcı olacağından önemlidir.

Bunun yanı sıra  İtalyan komedi filmlerinde bulunan iki özellik her zaman var olmuştur: Cinsellik ve Politika.


İtalyan Seks Komedileri:

Yukarıda da bahsettiğim gibi 70’li yıllar İtalyan sineması içinde bir kaos dönemiydi ve bizim yaptığımız gibi en kolay yol (belki de en zor) olarak erotizme yöneliyorlardı. Bu filmleri hem ülke içinde hem de ülke dışında pazarlamak oldukça kolaylaşıyordu.

70’li yılların Seks komedileri 60’lı yılların “Yeni Gerçekçi” akımının izlerini doğal olarak taşıyordu. Zaten filmlerin künyesine baktığımızda oyuncuların ve yönetmenlerin birçoğunun o dönemki filmlerde de görev aldığını görmekteyiz. Pasquale Festa Campinale, Alfonso Brescia, Giovanni Grimaldi gibi isimler dönemin popüler yönetmenlerinden bazılarıydı. Yönetmen dışında bu dönemde öne çıkan erkek oyuncuları da şöyle sıralamak mümkün Lando Buzzanca, Renzo Montagnini, Alvaro Vitalli, Lino Banfi… Şunu da belirtmekte fayda var ki korku ve giallo filmlerinin usta yönetmenleri de bu furyaya az da olsa katkı yapmıştır. Lucio Fulci; The Eroticist (1972), Mario Bava; Quante volte…quella notte (1972) ve Sergio Martino; Caguni carnali (1974) filmleriyle diğer pek çok tür gibi bu türden de örnekler vermiştir.



70’li yılların ikinci yarısı ile birlikte bu filmlerin afişleri sinema duvarlarımızı süslemeye başlayacaktı. Şüphe yok ki bu dönemde furyanın en önemli üç kadın oyuncusununda şu isimlerden oluştuğunu söyleyebiliriz; Esmer güzeli Edwige Fenech, sarışın bomba Gloria Guida ve kumral güzeli Laura Antonelli. Bu üç oyuncunun da ortak özelliği sinemaya fotomodellikten geçmeleridir. Ve dönemin seks komedilerinin en çok aranan kadın oyuncularıdır. Aslında bakarsak oynayacakları rollerde üç aşağı beş yukarı bellidir. Ya bir kadın doktoru, ya bayan polis memurunu, hemşireyi, öğretmeni, seksi ve ortalıkta jartiyerle dolaşan bir hizmetçiyi veya okula yeni gelmiş seksi bir liseli öğrenciyi canlandırırlar. Bu tarz filmler aslında sinemada bir kadın devriminin de işaretiydi. Çünkü izlediğimiz bu kadınlar istedikleri erkekle birlikte oluyor çok rahat hareketleriyle bizleri şaşırtıyorlardı. Kadının erotizm gücüne odaklanmış bu filmlerde diğer rollerde çok fazla değişiklik göstermiyordu. Yardımcı rollerde ise oldukça abartılmış bir oyunculuk ve komedi anlayışı hakimdi. Genelde genç kadının etrafında pervane olan orta yaş ve üzeri tiplemelere bu filmlerde sıklıkla rastlarız.

Filmlerle ilgili bahsetmek istediğim bir diğer konuda filmlerin posterleri ile ilgili. Filmlerin posterleri karikatürleri aratmayacak bir mizahı barındırmaktadır. Filmlerle ilgili küçük ipuçlarını verir ve bunu da yaparken erkek izleyicinin en zayıf noktasına basar.

İtalyan seks komedileri günümüzde TV kanallarında çok rahat oynayacak türden filmlerdir. Filmlerde seks sahneleri soft anlamda dahi birçok filmde kullanılmamıştır.


SONUÇ: Bu yazıyı derlememde ki en büyük neden 70’lerdeki Sinema anlayışı, Yeşilçam’ın da bu anlayıştan (Özellikle İtalya ve İtalyan sineması Yeşilçam’ın en çok esinlendiği ve ortak işlere imza attığı bir ülkedir.)ne kadar etkilenmiş olabileceğini ve dünya üzerinde bu filmlere birer mihenk taşı gözüyle bakılıp saygı duyulurken bizim değerlerimize neden sırt döndüğümüzü anlamaya çalışmaktır.
Bunlar da ilginizi çekebilir:


İyi Kötü Film
« Son Düzenleme: 09-08-2011, 13:35 Gönderen: Terrarum »

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
Salvatore Samperi - Malizia AKA Malicious (1973)
« Yanıtla #1 : 07-09-2011, 14:00 »
Salvatore Samperi - Malizia AKA Malicious (1973)Bu filmin aynısı Türk filmi ıolarak ta çekilmiştir. "Teşekkürler Büyükanne"  Başrolunde de  Bizim ülkemizde İtalyadan daha çok  ünlü olan "Sonia Viviani" oynamıştır. Film arada sırada CİNE 5 te gösteriliyor ama makaslanıyor. Güzel film...


 
 Also Known As (AKA)
 Malicia France / Spain
 Kaikki rakastavat Angelaa Finland
 Malice (undefined)
 Malicia, bonne à tout faire Belgium (dubbed version) (French title)
 Malicious USA
 Malizia West Germany
 Odygdens belöning Sweden
 
 Director: Salvatore Samperi
 Subject and Screenplay: Ottavio Jemma, Alessandro Parenzo, Salvatore Samperi
 Photography: Vittorio Storaro
 Music: Fred Bongusto
 Editing: Sergio Montanari
 
 A widower falls in love with the new housekeeper (Laura Antonelli) he has hired for his three sons, but later realizes he's not the only man in the household wishing to have an affair with her.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 In an apartment in Catania in the Fifties, a crowd of people are gathered together to mourn the death of the wife of Ignazio La Brocca (Turi Ferro), manager of a successful tailor's and father of three sons, 18-year-old Antonio, 14-year-ol Nino (Alessandro Momo) and Enzino, who is about 6 years old. Amongst those present is a young woman named Angela La Barbera (Laura Antonelli), who had been summoned that very day to begin working in service for the family. The widow and his three sons soon become accustomed to the sweet, dutiful attentions of the new woman in their household. Although she carries out her work to perfection, what they appreciate most of all is her voluptuous, sexy body, plainly discernible below her thin clothes. The oldest son becomes increasingly invasive and never misses a chance to pester the girl as she goes about her household chores. The widow is unable to resist temptation and– after asking the priest for help and despite having been forbidden to pursue the girl by his hard-hearted mother - decides to marry her, regardless of the brief time that has elapsed since the death of his wife. But their marriage is hindered not only by the intimidating presence of a huge portrait of the ex-wife hanging in the bedroom, but by Nino, who is totally obsessed by the woman. A malicious and cruel relationship develops between the two, in which Angela fulfils his adolescent erotic fantasies in order to obtain his approval and marry his father. After a series of furtive forays and secret meetings, the boy's sexual initiation is completed and the marriage between Ignazio and Angela can be celebrated.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 "Malizia," is a softer, less satiric comedy, but its preoccupation with sex is often very funny. It's also reassuring...
 The object of all the plotting and counterplotting in "Malizia" is Angela (Laura Antoneili), an extraordinarily gifted housekeeper who is not only pretty, young, gentle, wise and pliant (up to a limit) but also a first-rate cook, sewer and washer-up.
 Angela is almost too good to be true.
 She represents the sacred, the profane and... the practical ( ? )
 
 
 
 

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
IMDB
Description

 
 This is a full DVD Rip from the Italian DVD release of the 1965 episodic comedy, "Le Bambole"       ( U.S. release title: " The Dolls")  You get both the Italian and English audio tracks and both Italian and English subtitles. Its a sexy ,  tease of a comedy with four self contained episodes featuring some of 60's Italian cinema's most gorgeous babes - Virna Lisi, Monica Vitti and Gina Lollabrigida and one episode features a very young Elke Sommer  playing a Nordic girl in search of the perfect Italian male!
 
 It looks and sounds great (catchy, foot tapping "twangy", 60's soundtrack score by Armando Trovajoli)  I love these 60's "Commedia all' Italiana" films and can't get enough of them.
 
 Directors:
 
 Mauro Bolognini
 Luigi Comencini
 Dino Risi
 Franco Rossi
 
 Cast:
 
 Virna Lisi
 Nino Manfredi
 Monica Vitti
 Elke Sommer
 Gina Lollabrigida
 Jean Sorel
 
 ****** UPDATE on this post - as you'll find in the comments below this rip was  faulty...once it was pointed out to me that there were missing files...I re-ripped the disc with three different DVD rippers and suffered the same problems -  certain and necessary BUP and IFO files were not accessible - something I suspect  was a result of a particularly nasty copy protect encoding....a couple of intrepid  characters  - much more adept at solving this problem than me - managed to create new files that you can include once you've downloaded this torrent. "Gialloplus" in particular posted a link  on the second comments page - I'm going to include his link here so you don't miss it and at least you can watch this without hassle.
 
 Gialloplus:

 
 Just create a new VIDEO_TS folder and put there all de VOBs, then extract the archive I've created to the new VIDEO_TS folder and voilá! Enjoy the movie!
 
 
 SOME SCREEN GRABS from VLC Player:
 
 

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
Pierino medico della Saub (1981, Giuliano Carnimeo
« Yanıtla #3 : 16-09-2011, 13:26 »
Bu tarz doktor, hasta -hemşire üzerine filmler 70 li yıllarda YEŞİLÇAM da da bolca çekilmiştir.
Pierino medico della Saub (1981, Giuliano Carnimeo

 
 
 
 Actors: Alvaro Vitali, Mario Carotenuto, Enzo Garinei, Ennio Antonelli, Serena Bennato
 
 Director: Giuliano Carnimeo
 Story: Ugo Tucci, Gino Capone, Giorgio Mariuzzo
 Screenplay:
 Cinematography:
 Music:
 Producer: Ugo Tucci, Camillo Teti
 
 - NOT MY RIP -
 
 ITALIAN LANGUAGE.
 NO SUBS.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
Dino Risi - Sesso e volentieri (1982)
« Yanıtla #4 : 17-09-2011, 23:46 »
http://www.imdb.com/title/tt0147440

[/t]
[/t]

 
 
 
 Another of Dino Risi's sexy comedy portmanteau films from late in his career. This one has the twin lovelinesses -- Laura Antonelli and Gloria Guida -- teaming up with Johnny Dorelly for about a dozen short vignettes, having fun with various sexual situations.
 
 The film is already on Karagarga in a television rip with partly visible logo. Here is the full untouched Italian DVD with optional Italian subtitles.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[/td][/tr][/table]

Çevrimdışı ostrakismos

  • Üye
  • İleti: 2086
  • sadece gül istiyorum
Il debito coniugale [Italy]1970
« Yanıtla #5 : 06-10-2011, 22:51 »
Il debito coniugale  [Italy] [1970
http://www.imdb.com/title/tt0065621/